mandag den 22. september 2014

Læringsmålstyret undervisning

Gruppe 2: Heidi, Marte, Sif, Sisse og Josefine.

Nedenfor ses et fiktivt undervisningsforløb i en 6. klasse, planlagt med udgangspunkt i læringsmålstyret undervisning. Forløbet strækker sig over otte uger og har temaet "Udeskole".
Vi har valgt at eleverne skal bygge en bioak, med den hensigt også at kunne bruge den udenfor undervisningen. Man kunne for eksempel forestille sig at bruge bioakken i forbindelse med en forældreaften, således at eleverne kan se et konkret formål med produktet, og at man derigennem kan understøtte meningsfuld læring. Derudover er det en god idé at bygge bro mellem skole og hjem, ved at inddrage forældrene i en social arena.


Læringsmål i fokus

Uge 1
Færdighed og viden om idéudvikling

Uge 2
Færdighed og viden om idéafprøvning

Uge 3+4
Færdighed og viden om teknikker og materialekendskab

Uge 5+6+7
Produktrealisering

Uge 8
Evaluering


Konkrete mål

  • Træfældning
  • Rebslåning
  • Idéudvikling over form og konstruktion
  • Modelbygning over idéer
  • Bioakbygning
  • Evaluering


Undervisningsplan og rammesætning

Uge 1
Introduktion og idéudvikling i grupper.

Uge 2
Modelbygning af bioak og præsentation for klassen.

Uge 3
Træfældning (lærerstyret) inklusiv kort oplæg om bløde og hårde træsorter, deres anvendelsesmuligheder, samt introduktion til relevante teknikker og metoder.

Uge 4
Rebslåning, herunder introduktion til relevante teknikker, materialevalg, trådtykkelser med mere.

Uge 5+6+7
Bygge bioak.

Uge 8
Evaluering, både på individ- og gruppeniveau.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar