Nedenfor ses et fiktivt undervisningsforløb i en 6. klasse, planlagt med udgangspunkt i læringsmålstyret undervisning. Forløbet strækker sig over otte uger og har temaet "Udeskole".
Vi har valgt at eleverne skal bygge en bioak, med den hensigt også at kunne bruge den udenfor undervisningen. Man kunne for eksempel forestille sig at bruge bioakken i forbindelse med en forældreaften, således at eleverne kan se et konkret formål med produktet, og at man derigennem kan understøtte meningsfuld læring. Derudover er det en god idé at bygge bro mellem skole og hjem, ved at inddrage forældrene i en social arena.
Læringsmål i fokus
Uge 1Færdighed og viden om idéudvikling
Uge 2
Færdighed og viden om idéafprøvning
Uge 3+4
Færdighed og viden om teknikker og materialekendskab
Uge 5+6+7
Produktrealisering
Uge 8
Evaluering
Konkrete mål
- Træfældning
- Rebslåning
- Idéudvikling over form og konstruktion
- Modelbygning over idéer
- Bioakbygning
- Evaluering
Undervisningsplan og rammesætning
Uge 1Introduktion og idéudvikling i grupper.
Uge 2
Modelbygning af bioak og præsentation for klassen.
Uge 3
Træfældning (lærerstyret) inklusiv kort oplæg om bløde og hårde træsorter, deres anvendelsesmuligheder, samt introduktion til relevante teknikker og metoder.
Uge 4
Rebslåning, herunder introduktion til relevante teknikker, materialevalg, trådtykkelser med mere.
Uge 5+6+7
Bygge bioak.
Uge 8
Evaluering, både på individ- og gruppeniveau.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar